Hamilelik Öncesi Beslenme

Hamilelik öncesi yeterli ve dengeli beslenme, gebe kalmak ve gebeliğiniz boyunca sağlıklı olmak için size yardımcı olur.

Bebek sahibi olmayı planlayan, çalışan kadınlar için, her gün, sağlıklı ve dengeli beslenmeyi korumak önemlidir. Bunu yapmak, bedeninize sağlıklı bir hamileliğe yardımcı olmak için ihtiyaç duyduğu gerekli besinleri sağlayacaktır.

Bazı durumlarda beslenmeyi uygun takviyelerle desteklemek gerekebilir.

Hamilellik döneminde beslenme ihtiyaçları artar.

Hamilelik öncesi, hamilelik ve emzirme dönemleri boyunca artan besin ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olmak için multivitamin & mineral içeren gıda takviyeleri geliştirilmiştir.

Hamilelik öncesi beslenme

Bebek planlama aşamasında beslenme düzeni

Hem kendiniz hem de partneriniz için sağlıklı ve iyi dengelenmiş bir beslenme planı, hamile kalma ve sağlıklı bir hamilelik geçirmenizi destekler.

Anne adayı için beslenme menüsü

  1. Taze meyve, sebze ve tam tahıllar gibi lif açısından zengin karbonhidratlar tüketin.
  2. Yağsız süt yerine tam yağlı süt tercih edin veya her gün bir porsiyon tam yağlı yoğurt yiyin.
  3. İçtiğiniz kahve miktarını azaltın ve alkol ile şekerli alkolsüz içeceklerden uzak durun. Bunun yerine bolca su için.
  4. Aldığınız şeker miktarını azaltın. Beyaz sofra şekeri yerine akçaağaç şurubu, bal veya agave özü gibi doğal tatlandırıcılar kullanabilirsiniz.

Baba adayı için beslenme menüsü

  1. Erkekler, çinko ve E vitamini alımını artırmalıdır.
  2. Mümkün olduğunda organik gıda tüketin. Böcek ilaçları, hormon dengelerini ve erkek sperm üretimini etkileyebilir.

Sağlıklı beslenmenin temeli

Sağlıklı beslenme, farklı türde besleyici gıdaların bir dengesini içerir.

Ayrıca, doymuş yağlar, tuz ve şeker gibi besin maddeleri çok miktarda yenildiğinde sağlık için problem oluşturabilir. Beslenmenizde bunların miktarını azaltmak için, doymamış yağlara geçmek ve yediğiniz işlenmiş veya hazır gıda miktarını azaltmak önerilmektedir.

Sağlığınız için su tüketiminiz de çok önemlidir. Günde en az 2 litre su içmeyi hedefleyin.

Ayrıca iş hamilelik planlamaya geldiğinde bu basit tavsiyeyi izlemek de önerilmektedir.

  1. Alkolden uzak durun. Hamile kalmaya çalışırken, hamileyken ve emzirirken alkol tüketiminden kaçının.
  2. Listeria (hayvanlarda ve insanlarda merkezi sinir sistemine ilişkin bozukluklarla karakterize bir bakteri) içerebilecek yiyeceklerden uzak durun. Bu yiyeceklere yumuşak peynirler, etli börek, soğuk etler, hazır salatalar, çiğ veya füme deniz ürünleri gibi favori mezeleriniz ve çiğ yumurta dahildir. Yediğiniz tüm yumurta, et ve balıkların iyice pişirildiğinden emin olun.
  3. Kafeini azaltın. Kafein tüketiminizi, yaklaşık 2 espressoya karşılık gelen günlük maksimum 200 mg'da tutmaya çalışın. Kafeinin çikolata, çay ile bazı alkolsüz içecekler ve enerji içeceklerinde de bulunabileceğini unutmayın.
Hamilelik sırasında, sağlıklı bir bebeğin gelişimini desteklemek için gerekli olan belirli vitamin ve minerallere duyduğunuz ihtiyaç artar.
Yemek Tabağı

Hamilelikte artan besin ihtiyaçları

  1. Hamilelik, hayat boyu yaşayabileceğiniz besin ihtiyacının en çok arttığı dönemlerden birisidir. Hatta, hamileyken, ihtiyaç duyulan besin tüketimi, %150'ye kadar artmaktadır3. Bu özel dönemde beslenmeyi uygun takviyelerle desteklemek gerekebilir.
  2. Hamileliğin ilk birkaç haftası, bebeğin gelişiminde kritik bir dönemdir. Bebeğin beynini ve omuriliğini oluşturan nöral tüp, bu sırada gelişir. Genelde hamile olduğunuzu öğrendiğiniz zamana kadar küçük bir insan zaten gelişmeye başlamıştır.
  3. Bedeninizin, hamileliğin artan gerekliliklerine hazırlanmak için ihtiyaç duyduğu gerekli besinleri kazanması zaman alabilir

Bebeğin sağlıklı gelişimi için gerekli olan temel vitamin ve mineraller arasında folik asit, demir ve iyot yer alır:

Folik asit

Hamileliğin ilk birkaç haftası sırasında, çoğu kadın hamile olduğunu öğrenmeden önce, nöral tüp zaten gelişmeye başlamıştır veya kapanmıştır. Nöral tüp, bebeğin, merkezi sinir sistemi için gerekli olan beynini ve omuriliğini oluşturur. Takviye edici folik asit alımı anne adayının folat düzeyini arttırır. Düşük folat düzeyi nöral tüp kusurları için bir risk faktörüdür. Nöral tüp kusurlarının çoklu risk faktörleri vardır ve bu risk faktörlerinden birini değiştirmenin yararlı bir etkisi olabilir.

İyot

İyot, bebeklerin ve çocukların beyin ve sinir sisteminin gelişimine yardımcı olur. Hamilelikte iyot ihtiyacınız artar ve gelişen bebeğinizin ihtiyacının karşılanması size bağlıdır.

Demir

Kendiniz ve bebeğiniz için daha fazla kan üretmeye başladığınız için hamilelik sırasında da demir ihtiyacınız önemli ölçüde artar. Demir alımı, demir eksikliğini önlemeye yardımcı olmak için önemlidir ve bebeğin gelişimine faydaları da vardır.

Başka yaşam tarzı değişiklikleri yapmanız gerekebilir

Sağlıklı bir hamilelik öncesi beslenme planı ve yeterince besin almanın yanı sıra, yaşam tarzı seçimlerinize bir göz atmalısınız. Mutlu ve sağlıklı bir hamilelik geçirme şansınızı artırmak için orada da birkaç değişiklik yapmanız gerekebilir.



Kaynakça:
3. National Health and Medical Research Council. Nutrient Reference Values for Australia and New Zealand Including Recommended Dietary Intakes, 2006.